مطالب مفید, آزمایشات, اندوسکوپی, کولونوسکوپی, مطالب پزشکی

اندوسکوپی و کولونوسکوپی همزمان؛ مرکز تخصصی گوارش و کبد

اندوسکوپی و کولونوسکوپی همزمان که با نام‌های آندوکولونوسکوپی و یا آندوکولونوسکوپی همزمان هم شناخته می‌شود؛ در واقع این روش یک روش تشخیصی است که در آن پزشک از دو دستگاه آندوسکوپ و کولونوسکوپ استفاده می‌کند.

معمولا اندوسکوپی و کولونوسکوپی همزمان در شرایطی استفاده می‌شود که پزشک برای تشخیص مشکلات گوارشی نیاز به بررسی همزمان مری و کولون داشته باشد. به عنوان مثال افرادی که به بیماری‌های خونریزی در دستگاه گوارش؛ انسداد روده و یا التهاب در نواحی مختلف ای دستگاه دچار هستند؛ از این روش استفاده می‌کنند.

پزشک متخصص با استفاده از دوربین موجود در هر یک از دستگاه‌های اندوسکوپی و کولونوسکوپی همزمان ، تصاویر دقیقی را از داخل مری و کولون دریافت می‌کند. این تصاویر به صورت زنده و با کیفیت بالا در صفحه نمایش مخصوص نشان داده می‌شوند.

کلینیک حکمت برای انجام اندوسکوپی و کولونوسکوپی همزمان از پیشرفته‌ترین و به‌روزترین دستگاه‌ها استفاده می‌کند. همچنین همکاران متخصص ما در این مجموعه در کنار شما خواهند بود تا با اطمینان کامل معاینات خود را انجام دهید. اولویت مجموعه حکمت همواره افزایش اعتماد و سطح سلامتی مراجعه کنندگان بوده و در راستای تحقق این هدف متنوع‌ترین خدمات را ارائه کرده است.

در این مطلب به صورت کامل در مورد اندوسکوپی و کولونوسکوپی همزمان صحبت می‌کنیم. پس با ما همراه باشید تا اطلاعات دقیقی را در اختیار شما قرار دهیم. در ادامه موارد زیر را به صورت کامل بررسی می‌کنیم.

  • اندوسکوپی و کولونوسکوپی همزمان چیست؟
  • اندوسکوپی و کولونوسکوپی همزمان چگونه انجام می‌شود؟
  • چه کسانی به اندوسکوپی و کولونوسکوپی همزمان نیاز دارند؟

نوبت دهی غیر حضوری (آنلاین) و پیگیری در سریع‌ترین زمان، مرکز خدمات سلامت گوارش و کبد حکمت، با کلیک روی دکمه‌های زیر:

انجام اندوسکوپی و کولونوسکوپی همزمان
توضیح تصویر: انجام اندوسکوپی و کولونوسکوپی همزمان معمولا با بیهوشی انجام می‌شود. در این روش در مدت زمان کوتاه بیمار از نواحی گوارشی به طور کامل در یک جلسه مورد بازبینی قرار می‌گیرد. فرآیند ریکاوری بیهوشی نیز بسیار زود و ساده انجام می‌شود.

اندوسکوپی و کولونوسکوپی همزمان چیست؟

اندوسکوپی و کولونوسکوپی همزمان یک روش تشخیصی است که در آن همزمان از دو دستگاه آندوسکوپ و کولونوسکوپ استفاده می‌شود. اندوسکوپی و کولونوسکوپی همزمان برای بررسی از راه  گلو و روده‌بزرگ استفاده می‌شود. در این روش، پزشک با استفاده از آندوسکوپ، ساختارها و اعضای داخلی گلو و     روده‌بزرگ را بررسی می‌کند. سپس، با تغییر موقعیت دستگاه، به کمک کولونوسکوپ، بررسی روده‌بزرگ از بخش علوی تا بخش سفلی انجام می‌شود. این روش، امکان ارائه تصاویر دقیق و جامع از دو ناحیه مهم بدن را در یک جلسه تشخیصی فراهم می‌کند.

با استفاده از این روش، پزشک می‌تواند به طور همزمان و جامعتری از وضعیت سلامت گلو و روده‌بزرگ بررسی نماید. پزشک در صورت لزوم، می‌تواند نمونه‌برداری یا انجام تداخلات درمانی را نیز انجام دهد. این روش مزایایی از جمله کاهش زمان و هزینه‌های مرتبط با دو جلسه جداگانه از آندوسکوپی و کولونوسکوپی را داراست.

اندوسکوپی و کولونوسکوپی همزمان چگونه انجام می‌شود؟

انجام اندوسکوپی و کولونوسکوپی همزمان
توضیح تصویر: پزشک به کمک دستگاه اندوسکوپ و دوربین نوری آن قادر به دیدن اجزای اسکن شده در مانیتور روبروست.

روال انجام اندوسکوپی و کولونوسکوپی همزمان به شکل زیر است:

  1.  در ابتدا، بیمار در موقعیت اطاق عمل قرار می‌گیرد و ممکن است تحت تزریق داروهای ضد اضطراب پیش قرار بگیرد.
  2. سپس، بخشی از بدن که مورد بررسی قرار می‌گیرد، معمولاً گلو و روده‌بزرگ، با استفاده از مواد ضدعفونی شده و بی‌خطر می‌شود.
  3.  سپس، پزشک با استفاده از آندوسکوپ، از طریق بینی یا دهان، دستگاه را وارد کانال تنفسی یا گوارشی بیمار می‌کند.
  4. همزمان با حرکت دستگاه، تصاویر با کیفیت از  گلو و بخش علوی روده‌بزرگ توسط دوربین آندوسکوپ ثبت و به نمایش در می‌آیند.
  5. با تغییر موقعیت دستگاه، کولونوسکوپ به کمک تکنیک‌های تصویربرداری پیشرفته، بخش پایین‌تر روده‌بزرگ را بررسی می‌کند.
  6. در صورت لزوم، پزشک می‌تواند در طول این فرآیند، نمونه‌برداری، بیوپسی، تزریق دارو یا انجام تداخلات درمانی دیگر را انجام دهد.
  7. پس از پایان فرآیند، دستگاه به آرامی بیرون می‌آید و بیمار به استراحت می‌پردازد.

این روش، امکان بررسی همزمان و جامع دو ناحیه حیاتی بدن را در یک جلسه تشخیصی فراهم می‌کند. بدین ترتیب زمان و هزینه مربوط به دو جلسه جداگانه از آندوسکوپی و کولونوسکوپی را کاهش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *