مطالب مفید, آزمایشات, تجهیزات پزشکی, کولونوسکوپی, مطالب پزشکی

کولونوسکوپی چگونه انجام میشود؟ نحوه انجام و آمادگی ها

کولونوسکوپی چگونه انجام میشود

کولونوسکوپی چگونه انجام میشود ؛ ممکن است شما هم جزء آن دسته از افراد باشید که در هنگام انجام معاینه کولونوسکوپی این سوال ذهنتان را درگیر کند. در حقیقت این معاینه به عنوان یک روش تشخیصی و پزشکی شناخته شده است که برای بررسی روده بزرگ و کولون از آن استفاده می‌شود.

روده بزرگ یا کولون مهم‌ترین بخش در لوله گوارش است. زیرا مواد غذایی با کمک روده کوچک وارد کولون می‌شوند و در نهایت دفع مدفوع از قسمت انتهایی روده انجام می‌شود. در صورت وجود بیماری‌ها مانند عفونت، التهاب و یا سرطان روده عملکرد این بخش مختل می‌شود.

بنابراین پزشک برای تشخیص دقیق مشکلات روده توصیه می‌کند کولونوسکوپی را انجام دهید. در پاسخ به سوال کولونوسکوپی چگونه انجام میشود ، باید بگوییم برای انجام این معاینه مهم از لوله‌ای بلند و منعطف استفاده می‌شود.

با کمک این لوله بخش‌های مختلف دستگاه گوارش به صورت دقیق بررسی می‌شوند و نتیجه معاینه به صورت زنده بر روی صفحه‌ای مخصوص نمایش داده می‌شود.

اگر شما هم برای انجام معاینه کولونوسکوپی خود به دنبال مرکزی مطمئن هستید، بهترین انتخاب برای شما کلینک حکمت خواهد بود. این مرکز برای انجام معاینات شما از به‌روزترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌های پزشکی استفاده می‌کند.

همچنین کادر پزشکی متخصص این مجموعه در تمامی مدت زمان انجام معاینه در کنار شما خواهند بود؛ تا به صورت کامل به سوالات شما در خصوص کولونوسکوپی چگونه انجام میشود و… پاسخ دهند.

در این مطلب به صورت کامل در مورد کولونوسکوپی چگونه انجام میشود ، صحبت می‌کنیم. پس با ما همراه باشید تا اطلاعات دقیقی را در اختیار شما قرار دهیم. در ادامه موارد زیر را به صورت کامل بررسی می‌کنیم.

  • کولونوسکوپی چیست؟
  • کولونوسکوپی چگونه انجام میشود ؟
  • انواع کولونوسکوپی

نوبت دهی غیر حضوری (آنلاین) و پیگیری در سریع‌ترین زمان، مرکز خدمات سلامت گوارش و کبد حکمت، با کلیک روی دکمه‌های زیر:

کولونوسکوپی چیست؟

کولونوسکوپی چگونه انجام میشود
کولونوسکوپی چگونه انجام میشود

کولونوسکوپی یک روش تشخیصی است که جهت بررسی روده بزرگ و رکتوم به کار می‌رود. با استفاده از دستگاه کولونوسکوپ، تصاویر ویدئویی داخلی را دریافت می‌کنیم.

این روش، به پزشکان امکان تشخیص زخم‌ها، التهابات و توده‌های غیرطبیعی را می‌دهد. کولونوسکوپی جهت پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان کولون بسیار مؤثر است. این روش معمولاً برای بررسی علائم نامطلوب مانند خونریزی رکتال، درد شکم و تغییرات در عادت روده‌ای استفاده می‌شود.

توصیه می‌شود تا بیماران با ریسک سرطان کولون این روش را انجام دهند. انجام کولونوسکوپی در پیشگیری و تشخیص بیماری‌های روده بزرگ اهمیت بالایی دارد و در اسکرینینگ سرطان کولون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کولونوسکوپی چگونه انجام میشود _ معرفی دستگاه کولونوسکوپ

کولونوسکوپی چگونه انجام میشود _ دستگاه کولونوسکوپ
کولونوسکوپی چگونه انجام میشود _ دستگاه کولونوسکوپ

کولونوسکوپی در واقع نوعی از اندوسکوپی است و به وسیله دستگاه کولونوسکوپ یا اندوسکوپ انجام می‌شود.

قبل از پرداختن به تعریف اینکه کولونوسکوپی چگونه انجام میشود ، بهتر است با دستگاه کولونوسکوپ یا همان اندوسکوپ آشنا شویم.

دستگاه کولونوسکوپ یکی از تجهیزات پرکاربرد در جهت تصویربرداری از درون روده بزرگ است، که از موارد زیر تشکیل شده است:

  • حسگر تصویر
  • لنز نوری
  • منبع نور
  • دستگاه مکانیکی
  • یک لوله منعطف

این دستگاه از چندین فناوری مدرن تشکیل شده است؛ به همین جهت موارد غیر طبیعی که با اشعه ایکس قابل تشخیص نیستند، به راحتی با کولونوسکوپ دیده می‌شوند.

این دستگاه به این دلیل که توانایی معاینه بصری اندام‌های درونی را به متخصص گوارش و کولونوسکوپی می‌دهد؛ کار را برای متخصصین گوارش و همچنین بیماران راحت‌تر کرده و دیگر برای مشاهده اندام‌های درونی نیازی به جراحی وجود ندارد.

همچنین این دستگاه فقط برای مشاهده و معاینه اندام‌های درون بدن استفاده نمی‌شود؛ بلکه بعضی درمان‌ها را نیز می‌توان با استفاده از دستگاه کولونوسکوپ انجام داد.

بعضی از اقدامات درمانی که در طول کولونوسکوپی می‌توان انجام داد عبارتند از:

  • برداشت پولیپ
  • نمونه برداری از ضایعات مشکوک
  • قرار دادن استنت‌ها
  • بستن زخم‌ها
  • تزریق دارو‌ها
  • برطرف کردن انسدادها
  • لیزر درمانی بافت‌ها

کولونوسکوپی چگونه انجام میشود ؟

نحوه انجام کولونوسکوپی چگونه است؟
نحوه انجام کولونوسکوپی چگونه است؟

برای دانستن اینکه کولونوسکوپی چگونه انجام میشود ، در این بخش با ما همراه باشید.

در ابتدا شما بر روی تخت مخصوص به صورتی که پزشک به شما راهنمایی می‌کند دراز کشیده و داروهای آرام‌بخش را دریافت می‌کنید.

سپس پزشک متخصص یک لوله نورانی، انعطاف پذیر و مجهر به دوربین را از طریق مقعد به بدن شما وارد می‌کند.

 سپس دستگاه کولونوسکوپ از سرتاسر روده بزرگ و راست روده شما عکس‌برداری و فیلم برداری کرده و آن‌ها را به مانیتور ارسال می‌کند.

پزشک متخصص شما از این طریق تمام روده بزرگ شما را چند بار بررسی می‌کند.

همچنین در صورت برخورد به موردی مشکوک، از آن نمونه برداری می‌کند؛ یا در صورت نیاز اقدامات درمانی قابل انجام با کولونوسکوپ را برای شما انجام می‌دهد.

در مورد اینکه کولونوسکوپی چقدر طول میکشد؛ باید بگوییم این آزمایش معمولا بین 15 دقیقه تا 1 ساعت به طول می‌انجامد؛ این مسئله بستگی به شرایط شما دارد.

در پایان پس از از بین رفتن اثر داروهای آرام‌بخش، پزشک تمام مواردی که در طول انجام کولونوسکوپی مشاهده کرده است؛ یا اقدامات درمانی که انجام داده است را برای شما شرح می‌دهد.

معرفی بهترین مرکز کولونوسکوپی در شیراز

مرکز فیبرو اسکن کبد _ کلینیک تخصصی گوارش حکمت شیراز
مرکز فیبرو اسکن کبد _ کلینیک تخصصی گوارش حکمت شیراز

اگر به دنبال بهترین کلینیک تخصصی گوارش شیراز هستید، ما در این بخش کلینیک تخصصی حکمت را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

کلینیک حکمت به عنوان بهترین مرکز کولونوسکوپی در شیراز به جهت ارائه بهترین خدمات درمانی و دریافت رضایت بیماران خود، بهترین متخصصان گوارش را گرد هم آورده است.

همچنین کلینیک تخصصی حکمت مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات درمانی را در اختیار متخصصین خود قرار داده است؛ تا بتوانند دانش خود را مرتبا ارتقا داده و بهترین نتایج درمانی را برای شما عزیزان رقم بزنند.

اگر تمایل به مراجعه به کلینیک تخصصی حکمت و بهترین متخصصین گوارش شیراز دارید؛ می‌توانید نوبت خود را از طریق سایت کلینیک حکمت در راحت‎‌ترین و سریع‌ترین زمان ممکن دریافت نمایید.

همچنین اگر در مورد اینکه کولونوسکوپی چگونه انجام میشود نیاز به راهنمایی بیشتر دارید؛ با همکاران ما در کلینیک حکمت تماس حاصل فرمایید.

اهمیت انجام کولونوسکوپی

کولونوسکوپی چگونه انجام میشود | اهمیت انجام کولونوسکوپی
کولونوسکوپی چگونه انجام میشود | اهمیت انجام کولونوسکوپی

کولونوسکوپی چگونه انجام میشود ؛ در حقیقت یک معاینه داخلی برای بررسی روده بزرگ و راست روده است که می‌تواند جان شما را نجات دهد.

امروزه انجام کولونوسکوپی اهمیت بسیاری یافته است؛ این موضوع به این دلیل است که با افزایش 25 درصدی سرطان روده بزرگ؛ بر اساس حقیقت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، امروزه از هر 20 نفر، یک نفر مبتلا به این بیماری است.

کولونوسکوپی به تشخیص و پیشگیری از سرطان روده بزرگ، که یکی از شایع‌ترین انواع سرطان است، کمک می‌کند.

در اینجا برخی از مهم‌ترین دلایل انجام کولونوسکوپی آورده شده است:

  • غربالگری سرطان روده بزرگ: کولونوسکوپی بهترین روش برای غربالگری سرطان روده بزرگ است. این روش می‌تواند پولیپ‌های روده را که می‌توانند به سرطان تبدیل شوند، قبل از اینکه سرطانی شوند، تشخیص دهد.

برداشتن پولیپ‌ها در طول کولونوسکوپی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را به طور قابل توجهی کاهش دهد. پس از پاسخ به سوال کولونوسکوپی چگونه انجام میشود ، توصیه می‌کنیم این معاینه را جدی بگیرید.

  • تشخیص سرطان روده بزرگ: کولونوسکوپی همچنین برای تشخیص سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه استفاده می‌شود، زمانی که درمان آسان‌تر و موثرتر است.
  • تشخیص سایر بیماری‌ها: کولونوسکوپی می‌تواند برای تشخیص سایر بیماری‌های روده بزرگ، مانند بیماری التهابی روده (IBD) و دیورتیکولوز استفاده شود. برای اطلاع از انجام معاینه کولونوسکوپی چگونه انجام می‌شود ، بهترین راه‌حل ارتباط با کارشناسان کلینیک حکمت می‌باشد.

شما عزیزان می‌توانید از طریق وبسایت با همکاران ما در ارتباط باشید.

  • برداشتن نمونه بافت: در طول کولونوسکوپی چگونه انجام میشود ، پزشک می‌تواند از بافت روده بزرگ نمونه‌برداری کند تا آزمایش شود. این کار برای تشخیص سرطان یا سایر بیماری‌ها استفاده می‌شود.
  • کاهش خطر مرگ: پاسخ به سوال کولونوسکوپی چگونه انجام میشود ، می‌تواند به کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان روده بزرگ کمک کند.

کولونوسکوپی چگونه انجام میشود | چه کسانی باید کولونوسکوپی انجام ‌دهند؟

کولونوسکوپی برای افراد 50 ساله و بالاتر توصیه می‌شود. همچنین ممکن است برای افراد در معرض خطر بالاتر ابتلا به سرطان روده بزرگ، مانند افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند، توصیه شود.

کولونوسکوپی چگونه انجام میشود _ آمادگی جهت انجام کولونوسکوپی

کولونوسکوپی چگونه انجام میشود _ آمادگی‌ها
کولونوسکوپی چگونه انجام میشود _ آمادگی‌ها

در این بخش با ما همراه باشید تا بصورت کامل برای شما شرح دهیم؛ که کولونوسکوپی چگونه انجام میشود و برای آمادگی جهت انجام این آزمایش چه نکاتی را لازم است رعایت نمایید.

1) اهمیت دقت در آمادگی برای انجام کولونوسکوپی

در جلسه قبل از آزمایش، پزشک متخصص شما بصورت کامل در مورد اینکه کولونوسکوپی چگونه انجام میشود ؛ همچنین اینکه چه نکاتی را قبل از انجام این آزمایش باید رعایت کنید را برای شما شرح خواهد داد.

هنگام انجام آزمایش کولونوسکوپی، روده شما باید کاملا پاک باشد؛ چرا که در صورت پاک نبودن روده ضایعات و موارد غیرعادی به خوبی دیده نمی‌شوند.

به همین دلیل ممکن است نتیجه دلخواه را دریافت نکرده و نیاز به انجام دوباره این آزمایش پیدا کنید.

به این منظور شما عزیزان باید از چند روز قبل از انجام کولونوسکوپی از رژیم غذایی خاصی پیروی کنید؛ که در ادامه بایدها و نبایدهای این رژیم غذایی را برای شما شرح خواهیم داد.

2) موارد آمادگی که ممکن است پزشک به شما توصیه نماید

مواردی که ممکن است پزشک شما برای آمادگی جهت انجام کولونوسکوپی به شما توصیه کند عبارتند از:

  • از حداقل 2 ساعت قبل از انجام این آزمایش هیچ چیزی میل نفرمایید.
  • از صبح روز قبل از کولونوسکوپی فقط مایعات زلال مانند آب و چای به میزان حداقل 10 لیوان مصرف نمایید.
  • از 12 ساعت قبل از کولونوسکوپی مصرف ملین‌هایی مانند پودر پیدرولاکس را طبق دستور پزشک آغاز نمایید.
  • 2 تا 3 روز قبل از انجام این آزمایش، از مصرف خوراکی‌های چرب و سنگین پرهیز نمایید.
  • بهتر است در دوره آمادگی از خوراکی‌های دانه دار مانند انار و انگور و عدس استفاده نکنید؛ سعی کنید موارد غذایی که هضم آن‌ها برای دستگاه گوارش راحت‌تر است را مصرف نمایید.
  • مصرف غذاهایی که فیبر کمتری دارند و همچنین خوراکی‌ها و میوه‌های نرم مانند موز و سوپ در این دوره مفید است.
  • به این نکته توجه داشته باشید که اگر بیماری خاصی دارید یا دارو و مکمل‌های خاصی مصرف می‌کنید؛ حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
  • توصیه می‌شود حتما یک نفر را به عنوان همراه با خود داشته باشید؛ چرا که به دلیل استفاده از داروهای آرام‌بخش؛ تا چند ساعت بعد از کولونوسکوپی امکان رانندگی و انجام کار‌هایی که نیازمند دقت زیاد هستند وجود ندارد.

3) خوراکی‌هایی که می‌توانید در دوره آمادگی مصرف نمایید

غذاهایی که از 5 تا 7 روز قبل از انجام کولونوسکوپی می‌توانند برای شما مفید باشند عبارتند از:

  • غذاهای کم فیبر
  • نان سفید
  • برنج
  • ماکارونی
  • سبزیجات پخته شده
  • میوه‌های بدون پوست و دانه
  • مرغ و ماهی
  • گوشت بدون چربی
  • تخم مرغ
  • آب میوه‌های شفاف
  • ژلاتین
  • آبگوشت
  • پاستا

‌4) خوراکی‌هایی که مصرف آن‌ها در دوره آمادگی توصیه نمی‌شود

مصرف خوراکی‌هایی که در این بخش برای شما می‌آوریم، در دوره آمادگی یعنی یک هفته قبل از کولونوسکوپی توصیه نمی‌شوند.

  • آجیل و مغزها
  • ذرت بو داده
  • غذاهای سنگین، چرب و سرخ شده
  • گوشت سفید
  • غلات کامل
  • سبزیجات خام و پخته نشده
  • میوه‌های دانه دار و میوه همراه با پوست
  • کلم و کلم بروکلی
  • ذرت، لوبیا، نخود و نخود فرنگی

کولونوسکوپی چگونه انجام میشود _ هزینه کولونوسکوپی

هزینه انجام کولونوسکوپی به عوامل مختلفی از جمله مکان جغرافیایی، پوشش بیمه شما و اقداماتی که در طول کولونوسکوپی ممکن است به آن نیاز داشته باشید؛ تعیین می‌شود.

از عوامل تاثیر گذار بر قیمت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گاهی افراد به دلیل بی اطلاعی، با وجود داشتن بیمه این آزمایش را به صورت کاملا آزاد انجام می‌دهند.

پیشنهاد می‌شود قبل از اقدام به آزمایش کولونوسکوپی، با مرکز بیمه‌ای که تحت پوشش آن هستید؛ تماس گرفته و از پرداخت یا عدم پرداخت هزینه این آزمایش از طرف بیمه خود اطمینان حاصل فرمایید.

شما عزیزان می‌توانید با هزینه‌ای مقرون به صرفه در کلینیک تخصصی حکمت؛ آزمایش کولونوسکوپی را نزد بهترین متخصصان گوارش انجام دهید.

در صورت تمایل به گرفتن نوبت، می‌توانید از طریق سایت کلینیک حکمت اقدام فرمایید.

چرا برای کولونوسکوپی به کلینیک حکمت مراجعه کنیم؟

کولونوسکوپی چگونه انجام میشود _ مزایای مراجعه به کلینیک حکمت
کولونوسکوپی چگونه انجام میشود _ مزایای مراجعه به کلینیک حکمت

مراجعه به یک کلینیک تخصصی گوارش برای انجام کولونوسکوپی از چند جهت مفیدتر از مراجعه به مراکز عمومی و بیمارستان‌ها است. چند نمونه از این موارد عبارتند از:

  • تخصص و تجربه پزشکان: بهترین متخصصان و پزشکان فوق تخصص گوارش و کبد در کلینیک حکمت گرد هم آمدند؛ تا از تجربه و مهارت خود در جهت سلامت اندام‌های گوارشی شما استفاده نمایند.

شما عزیزان می‌توانید با خیالی راحت کولونوسکوپی را نزد پزشکان ما انجام دهید و بهترین نتیجه را از این آزمایش دریافت نمایید.

  • کیفیت بیشتر خدمات: از آنجایی که هدف کلینیک تخصصی حکمت درمان گروه خاصی از بیماری‌ها است؛ کمیت خدمات کاهش یافته و در عوض بر کیفیت و کارایی آن‌ها افزوده می‌شود.
  • نوبت دهی سریع و راحت: گاهی ممکن است شما بعد از انجام درمان و یا آزمایشی مانند کولونوسکوپی؛ دچار عوارض و یا حالات غیرطبیعی شوید.

در این شرایط نیاز است سریعا به پزشک خود مراجعه کنید؛ تا در صورت نیاز پزشک شما فورا درمان را آغاز نماید.

بهترین کلینیک تخصصی گوارش در شیراز این امکان را برای شما عزیزان رفاهم آورده تا بسیار سریع و راحت بتوانید؛ بصورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری اقدام به گرفتن نوبت کرده و به پزشک متخصص خود مراجعه نمایید.

  • تجهیزات پیشرفته: کلینیک تخصصی حکمت با محدود کردن خدمات خود به درمان بیماری‌های گوارشی؛ بهترین و مدرن‌ترین تجهیزات را برای پزشکان خود فراهم کرده است؛ تا بتوانند به بهترین شکل در جهت سلامت سیستم گوارش شما عزیزان گام بردارند.

مزایای انجام کولونوسکوپی در کلینیک حکمت:

  • دقت بالا: کولونوسکوپی تصویری دقیق و مستقیم از داخل روده ارائه می‌دهد که به تشخیص دقیق‌تر بیماری‌ها کمک می‌کند.
  • تشخیص زودهنگام: کولونوسکوپی چگونه انجام میشود با امکان مشاهده ضایعات کوچک و پیش سرطانی؛ فرصتی برای تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ و افزایش شانس درمان فراهم می‌کند.
  • پیشگیری از عوارض: تشخیص و درمان به موقع مشکلات روده از طریق کولونوسکوپی، از بروز عوارض جدی و ناتوان‌کننده پیشگیری می‌کند.
  • کاهش مرگ و میر: تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ با کولونوسکوپی، نقشی اساسی در کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری دارد.

با انجام کولونوسکوپی به موقع، می‌توانید از سلامت روده خود محافظت کرده و از بروز مشکلات جدی پیشگیری نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کولونوسکوپی چگونه انجام میشود ؛ همکاران ما در کلینیک حکمت آماده خدمت‌رسانی به شما هموطنان عزیز هستند.

معرفی بیماری های شایع روده بزرگ که با کولونوسکوپی تشخیص داده می‌شوند!

کولونوسکوپی چگونه انجام میشود | بیماری‌های روده
کولونوسکوپی چگونه انجام میشود | بیماری‌های روده

علاوه بر بیماری‌هایی که در قسمت قبل گفتیم؛ کولونوسکوپی حکمت یک معاینه داخلی است که برای بررسی روده بزرگ و راست روده استفاده می‌شود. این روش با استفاده از دستگاهی به نام کولونوسکوپ انجام می‌شود که یک لوله بلند و انعطاف‌پذیر با دوربین و نور است. کولونوسکوپی چگونه انجام میشود ، می‌تواند برای تشخیص طیف وسیعی از بیماری‌های روده بزرگ، از جمله:

  • فیستول: فیستول یک اتصال غیرطبیعی بین دو اندام یا بین یک اندام و سطح بدن است. فیستول‌ها می‌توانند در روده بزرگ ایجاد شوند و باعث درد، عفونت و سایر مشکلات شوند. کولونوسکوپی چگونه انجام میشود و انجام این معاینه می‌تواند فیستول‌ها را تشخیص دهد.
  • پرولاپس رکتوم: پرولاپس رکتوم وضعیتی است که در آن رکتوم (انتهای پایینی روده بزرگ) از طریق مقعد بیرون می‌زند. کولونوسکوپی می‌تواند پرولاپس رکتوم را تشخیص دهد و به برنامه‌ریزی درمان کمک کند.

کولونوسکوپی توسط چه کسی انجام می‌شود؟

کولونوسکوپی چگونه انجام میشود _ متخصص گوارش و کولونوسکوپی
کولونوسکوپی چگونه انجام میشود _ متخصص گوارش و کولونوسکوپی

بهترین پزشکی که می‌توان با خیالی راحت و در امن‌ترین حالت ممکن کولونوسکوپی را نزد او انجام داد، دکتر متخصص گوارش است.

پزشک متخصص گوارش پس از گرفتن مدرک دکترای عمومی، دو تا چهار سال دیگر را به آموزش می‌پردازد؛ تا تخصص گوارش که یکی از مهم‌ترین تخصص‌های پزشکی است را دریافت نماید.

بدین ترتیب دکتر متخصص گوارش می‌تواند بصورت تخصصی به درمان بیماری‌های مربوط به اعضای دستگاه گوارش اقدام نماید

انجام کولونوسکوپی تحت نظر یک متخصص گوارش به این دلیل اهمیت دارد؛ که پزشک متخصص گوارش در درمان اختلالات گوارشی و اینکه کولونوسکوپی چگونه انجام میشود ؛ تخصص داشته و این نوع از بیماری‌ها را دقیق‌تر و سریع‌تر می‌تواند تشخیص دهد.

همچنین انجام این آزمایش نزد یک متخصص گوارش و کولونوسکوپی؛ می‌تواند به میزان قابل توجهی عوارض و خطرات احتمالی ناشی از کولونوسکوپی را کاهش دهد.

انواع کولونوسکوپی با شرح کامل

کولونوسکوپی چگونه انجام میشود ؛ انواع کولونوسکوپی
کولونوسکوپی چگونه انجام میشود ؛ انواع کولونوسکوپی

قبل از این که بدانید که کولونوسکوپی چگونه انجام میشود ، باید با انواع آن آشنا شوید. کولونوسکوپی انواع مختلفی دارد که هرکدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاصی دارند:

  1. کولونوسکوپی فیبرواسکوپی: از لوله انعطاف‌پذیر و نازکی با فیبرواسکوپ استفاده می‌شود. این روش دقیق و کم‌آزار است.
  2. کولونوسکوپی کپسولی: در این روش، بیمار یک کپسول با دوربین و سنسورهای تصویربرداری می‌بلعید. کپسول در طول روده حرکت کرده و تصاویر را ارسال می‌کند.
  3. کولونوسکوپی با نمایشگر سه‌بعدی: در این روش تصاویر سه‌بعدی از داخل روده روی نمایشگر نمایش داده می‌شود. این قابلیت به پزشک کمک می‌کند تا به طور دقیق‌تر تغییرات روده را تشخیص دهد.
  4. کولونوسکوپی با سیستم نفوذ ماده رنگی: در این روش، در حین کلونوسکوپی ماده رنگی وارد روده بزرگ می‌شود؛ تا زخم‌ها و توده‌های خطرناک دقیق‌تر تشخیص داده شود.
  5. کولونوسکوپی با سیستم بایوپسی: پزشک می‌تواند از این روش برای برداشت نمونه‌های بافتی از روده استفاده کند. پزشک مربوطه بعد از برداشت نمونه، آن‌ها را برای تحلیل به آزمایشگاه ارسال می‌کند.

هر یک از این انواع کولونوسکوپی به پزشکان امکان می‌دهند تا با توجه به نیازهای بیمار، روش مناسب را انتخاب کرده و بیماری‌های روده بزرگ را بهتر تشخیص دهند و درمان کنند.

کولونوسکوپی چگونه انجام میشود ؟ | بررسی مشکلات روده

کولونوسکوپی چگونه انجام میشود | مشکلات روده
کولونوسکوپی چگونه انجام میشود | مشکلات روده

مشکلات روده، طیف وسیعی از علائم ناخوشایند مانند درد شکم، نفخ، اسهال، یبوست و خونریزی مقعدی را به همراه دارند. در مواجهه با این علائم، مراجعه به پزشک برای تشخیص و درمان دقیق، امری ضروری است.

در میان روش‌های مختلف تشخیصی، کولونوسکوپی جایگاه ویژه‌ای دارد و به مثابه حکمتِ پزشکی در کشفِ ریشه مشکلات روده عمل می‌کند. در حقیقت درپاسخ به سوال کولونوسکوپی چگونه انجام میشود باید بگوییم در این روش معاینه داخلی؛ با استفاده از دستگاهی به نام کولونوسکوپ، تصویری واضح از داخل روده بزرگ و راست روده ارائه می‌دهد و به پزشک در تشخیص طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها، از جمله:

  • بیماری التهابی روده (IBD):کولونوسکوپی به وضوح التهاب و ناهنجاری‌های مرتبط با بیماری کرون و کولیت اولسراتیو را آشکار می‌کند.
  • سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS):با رد سایر علل احتمالی علائم IBS، مانند التهاب یا تومور، کولونوسکوپی چگونه انجام میشود به تشخیص دقیق این بیماری کمک می‌کند.
  • دیورتیکولوز: کیسه‌های کوچک (دیورتیکول) در دیواره روده بزرگ و التهاب احتمالی آن‌ها (دیورتیکولیت) به طور دقیق توسط کولونوسکوپی قابل مشاهده هستند.
  • سرطان روده بزرگ: کولونوسکوپی چگونه انجام میشود به عنوان ابزاری حیاتی در غربالگری و تشخیص زودهنگام این سرطان عمل می‌کند و شانس درمان موفقیت‌آمیز را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

کولونوسکوپی چگونه انجام می‌شود _ چه زمانی به کولونوسکوپی نیاز داریم؟

کولونوسکوپی چگونه انجام میشود _ چرا به کولونوسکوپی نیاز داریم؟
کولونوسکوپی چگونه انجام میشود _ چرا به کولونوسکوپی نیاز داریم؟

کولونوسکوپی چگونه انجام میشود و چه زمانی به کولونوسکوپی نیاز داریم؟ اگر تمایل به دانستن پاسخ این سوال دارید؛ در این بخش با ما همراه باشید.

علائمی که ممکن است برای تشخیص علت آن‌ها نیاز به کولونوسکوپی داشته باشید عبارتند از:

  • یبوست
  • اسهال
  • درد مداوم در شکم
  • کاهش وزن بی دلیل
  • مدفوع تیره یا حاوی خون
  • خونریزی بدون دلیل
  • تب و خستگی مداوم
  • کاهش اشتها بدن دلیل
  • نفخ مداوم شکم
  • تورم و سفتی شکم
  • خستگی، تنگی نفس و کم خونی

پیشنهاد می‌شود در صورت احساس هر یک از علائم بالا، سریعا به پزشک مراجعه کرده و در صورت صلاح دید پزشک آزمایش کولونوسکوپی را انجام دهید.

چرا که عدم رسیدگی و اقدام دیرهنگام به درمان، می‌تواند باعث پیشرفت بیماری‌ها و نیاز به درمان سخت‌تر و پرهزینه شود.

کولونوسکوپی چگونه انجام میشود _ کولونوسکوپی به عنوان غربالگری سرطان کولورکتال

کولونوسکوپی چگونه انجام میشود _ غربالگری سرطان کولورکتال
کولونوسکوپی چگونه انجام میشود _ غربالگری سرطان کولورکتال

در مورد سرطان کولورکتال یا در واقع همان سرطان کولون و رکتوم چقدر اطلاعات دارید؟ در این بخش با ما همراه باشید؛ تا به این موضوع که کولونوسکوپی چگونه انجام میشود و چگونه می‌تواند از این بیماری خطرناک جلوگیری نماید بپردازیم.

1) سرطان کولورکتال چیست؟

سرطان روده بزرگ یا کولورکتال به رشد غیرعادی سلول‌ها در کولون یا رکتوم گفته می‌شود. میزان مرگ و میر در اثر این نوع سرطان رو به افرایش است و لقب سومین سرطان شایع در جهان را به خود اختصاص داده است.

سرطان کولورکتال که اصطلاحی ترکیبی از سرطان کولون و رکتوم است، هر چند ممکن است در هر سنی انسان را گرفتار کند؛ اما بیشتر به سراغ افراد بالای 45 سال می‌رود.

این بیماری، معمولا از توده‌های سلولی کوچکی که پولیپ نامیده می‌شوند شروع می‌شود؛ اگر چه اغلب پولیپ‌ها سرطانی و بدخیم نیستند اما در طول زمان احتمال تبدیل شدن به سرطان کولورکتال را دارند.

سرطانی شدن این پولیپ‌ها معمولا حدود 10 سال طول می‌کشد و در صورت عدم تشخیص و درمان، سرطان روده بزرگ شکل می‌گیرد؛ همچنین این سرطان ممکن است به وسیله رگ‌های خونی یا غدد لنفاوی به قسمت‌های دیگر بدن سرایت کنند.

این نوع سرطان در مراحل اولیه و تا زمانی که به حد کافی پیشرفت نکرده باشد، اغلب علائمی از خود نشان نمی‌دهد؛ اما خوشبختانه در صورت تشخیص در مراحل اولیه و اقدام فوری به درمان، احتمال درمان آن بسیار زیاد است.

مطمئن‌ترین و سریع‌ترین راه برای تشخیص این سرطان در مراحل اولیه، آزمایش تشخیصی درمانی کولونوسکوپی است.

2) علائم سرطان کولورکتال

علائمی که سرطان کولورکتال در مراحل پیشرفته می‌تواند از خود نشان دهد شامل موارد زیر است:

  • وجود خون در مدفوع یا رنگ تیره مدفوع
  • تغییرات مداوم در حالات دفع
  • یبوست یا اسهال مداوم
  • درد شکم مکرر بدون علت شناخته شده
  • نفخ معده مداوم
  • کاهش وزن غیرعادی
  • استفراغ مکرر و بدون دلیل
  • خستگی و نفس تنگی و کم‌خونی

اگر هر یک از این علائم را تجربه می‌کنید، مهم است که در اسرع وقت با پزشک خود صحبت کنید.

3) کولونوسکوپی چگونه انجام میشود _ غربالگری سرطان کولورکتال

کولونوسکوپی چگونه انجام میشود _ غربالگری
کولونوسکوپی چگونه انجام میشود _ غربالگری

کولونوسکوپی تنها غربالگری است که قابلیت معاینه بصری کل کولون و رکتوم را به پزشک می‌دهد؛ همچنین این آزمایش کم خطر و غیرتهاجمی بدون استفاده از اشعه‌های مضر؛ سلول‌های سرطانی و سایر ضایعات غیرعادی در روده را در سریع‌ترین زمان ممکن تشخیص خواهد داد.

خوشبختانه به وسیله این آزمایش حتی می‌توان از سرطان خطرناک کولورکتال جلوگیری کرد؛ چرا که با استفاده از کولونوسکوپی می‌توان؛ پولیپ‌ها که عامل شروع کننده این بیماری هستند را برداشت و از سرطانی شدن آن‌ها پیشگیری کرد.

به توصیه بهترین متخصصین گوارش در شیراز، حتی افراد سالم بهتر است؛ بعد از سن 45 سالگی هر 10 سال یکبار آزمایش کولونوسکوپی را در جهت اطمینان از سلامت روده بزرگ خود انجام دهند.

افرادی که انجام غربالگری کولونوسکوپی برای آن‌ها مهم‌تر است عبارتند از:

  • افرادی که بالای 45 سال دارند.
  • افرادی که سابقه خانوادگی سرطان کولورکتال دارند.
  • افرادی که سابقه داشتن پولیپ دارند.
  • افرادی که سابقه خانوادگی پولیپ دارند.
  • افرادی که دچار بیماری‌های التهابی روده هستند یا قبلا بوده‌اند.
  • افرادی که مبتلا به اختلالات ژنتیکی مانند سندروم لیچ هستند.
  • افرادی که دچار چاقی و اضافه وزن زیاد هستند.
  • افرادی که سیگار و مشروبات الکلی زیاد مصرف می‌کنند.

اگر تمایل به دانستن اطلاعات بیشتر در مورد اینکه که کولونوسکوپی چگونه انجام میشود دارید؛ با همکاران ما در کلینیک حکمت تماس گرفته و راهنمایی‌های مورد نظر خود را دریافت نمایید.

پولیپ؛ شروع سرطان کولورکتال

کولونوسکوپی چگونه انجام میشود | پولیپ
کولونوسکوپی چگونه انجام میشود | پولیپ

پولیپ‌های روده بزرگ، توده‌های کوچکی هستند که در پوشش داخلی روده بزرگ (کولون) و راست روده (رکتوم) ایجاد می‌شوند. این توده‌ها می‌توانند خوش‌خیم (غیرسرطانی) یا بدخیم (سرطانی) باشند. علاوه بر کسب اطلاعات در خصوص کولونوسکوپی چگونه انجام میشود ، لازم است بهترین کلینیک را برای انجام این معاینه انتخاب کنیم.

کلینیک حکمت با استفاده از خدمات متنوع در زمینه بیماری‌های گوارشی در کنار شما عزیزان خواهد بود تا نسبت به سلامتی خود اطمینان کافی داشته باشید.

اهمیت پولیپ‌ها:

  • پیش‌سرطانی: بسیاری از پولیپ‌های روده بزرگ، به ویژه پولیپ‌های آدنوماتوز، می‌توانند به مرور زمان به سرطان کولورکتال تبدیل شوند.
  • تشخیص زودهنگام: با تشخیص و برداشت به موقع پولیپ‌ها، می‌توان از پیشرفت آنها به سرطان و نجات جان افراد جلوگیری کرد.

علائم پولیپ:

  • در اکثر موارد، پولیپ‌ها هیچ علامتی ندارند.
  • در برخی موارد، ممکن است علائمی مانند:
  • خونریزی مقعدی (به رنگ قرمز روشن یا تیره)
  • تغییرات در عادات روده (مانند اسهال یا یبوست)
  • درد شکمی
  • احساس پری یا نفخ

روش‌های تشخیص، درمان و پیشگیری از پولیپ:

  • کولونوسکوپی: بهترین روش برای تشخیص پولیپ است. در این روش، یک لوله نازک با دوربین به داخل روده بزرگ فرستاده می‌شود تا داخل آن را بررسی کند.
  • آزمایش‌های دیگر: در برخی موارد، ممکن است از آزمایش‌های دیگری مانند سی تی اسکن یا MRI برای بررسی بیشتر روده بزرگ استفاده شود. برای اطلاعات بیشتر لازم است با پزشک متخصص خود صحبت کنید.

درمان پولیپ:

  • برداشت پولیپ: در طول کولونوسکوپی، پولیپ‌ها می‌توانند با استفاده از ابزارهای مخصوص برداشته شوند.
  • آزمایش پولیپ: پس از برداشت، پولیپ برای بررسی وجود سلول‌های سرطانی به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

پیشگیری از پولیپ:

  • آزمایش منظم کولونوسکوپی: افراد بالای 50 سال باید هر 10 سال یکبار کولونوسکوپی انجام دهند.
  • رژیم غذایی سالم: مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات و محدود کردن مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده
  • فعالیت بدنی منظم: توصیه می‌شود حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی متوسط در بیشتر روزهای هفته را انجام دهید.
  • کنترل وزن: حفظ وزن سالم از مهم‌ترین نکات برای سلامتی است.
  • عدم استعمال دخانیات
  • مصرف محدود الکل

با انجام اقدامات پیشگیرانه و غربالگری منظم، می‌توانید از بروز پولیپ و در نهایت پیشرفت آن به سرطان کولورکتال پیشگیری کنید. همچنین با پاسخ به سوال کولونوسکوپی چگونه انجام میشود و انجام این معاینه می‌توانید از بروز بیماری‌های روده پیشگیری کنید.

نکاتی برای سلامت روده بزرگ

کولونوسکوپی چگونه انجام میشود | نکات مهم
کولونوسکوپی چگونه انجام میشود | نکات مهم

سلامت روده بزرگ شما فراتر از هضم غذا است. این عضو حیاتی نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن، سلامت روان و حتی سطح انرژی شما ایفا می‌کند.

خبر خوب این است که با چند تغییر ساده در سبک زندگی می‌توانید به حفظ تعادل میکروب‌های روده خود و داشتن روده‌ای سالم‌تر کمک کنید.

برای داشتن روده‌ای سالم و پیشگیری از بیماری‌ها علاوه بر انجام معاینات نظیر کولونوسکوپی، پیروی از یک رژیم غذایی سالم نیز بسیار مهم است.

در اینجا چند راز برای داشتن روده‌ای سالم‌تر آورده شده است:

. غذاهای سالم بخورید:

  • فیبر: میکروب‌های مفید روده شما عاشق فیبر هستند! این فیبرها مانند پری‌بیوتیک‌ها عمل می‌کنند و به عنوان غذای این باکتری‌های مفید عمل می‌کنند. سعی کنید روزانه 25 تا 35 گرم فیبر از طریق مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات دریافت کنید.
  • غذاهای تخمیر شده: غذاهای تخمیر شده مانند ماست، کفیر، کلم ترش و تمپه مملو از پروبیوتیک هستند که باکتری‌های زنده و مفیدی هستند که می‌توانند به حفظ تعادل میکروب‌های روده شما کمک کنند.
  1. از روده خود در برابر التهاب محافظت کنید:
  • قند و غذاهای فرآوری شده را محدود کنید: مصرف زیاد قند و غذاهای فرآوری شده می‌تواند منجر به التهاب در روده شما شود و به مرور زمان به سلامت میکروب‌های روده شما آسیب برساند.
  • استرس را مدیریت کنید: استرس مزمن می‌تواند تأثیر منفی بر سلامت روده شما داشته باشد. تکنیک‌های کاهش استرس مانند یوگا، مدیتیشن یا تنفس عمیق را تمرین کنید.
  1. به طور منظم ورزش کنید:
  • ورزش منظم نه تنها برای سلامت کلی شما مفید است، بلکه به سلامت روده شما نیز کمک می‌کند. فعالیت بدنی به تحریک حرکت روده و هضم سالم غذا کمک می‌کند.
  1. به اندازه کافی آب بنوشید:
  • هیدراته ماندن برای سلامت کلی شما، از جمله سلامت روده شما ضروری است. روزانه 8 تا 10 لیوان آب بنوشید.

خواب کافی داشته باشید:

  • کمبود خواب می‌تواند بر سلامت روده شما تأثیر منفی بگذارد. 7 تا 8 ساعت خواب با کیفیت در شبانه روز کنید.
  1. سیگار نکشید:
  • سیگار کشیدن می‌تواند به سلامت روده شما آسیب برساند و خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی روده را افزایش دهد.
  1. معاینات منظم را انجام دهید:
  • با افزایش سن، خطر ابتلا به بیماری‌های روده مانند سرطان روده بزرگ افزایش می‌یابد. با پزشک خود در مورد غربالگری منظم کولونوسکوپی صحبت کنید.

با رعایت این نکات ساده، می‌توانید به حفظ تعادل میکروب‌های روده خود و داشتن روده‌ای سالم‌تر و شاداب‌تر کمک کنید. به یاد داشته باشید، روده سالم کلید داشتن یک زندگی سالم و شاد است!

رژیم غذایی مفید برای سلامت روده بزرگ

کولونوسکوپی چگونه انجام میشود | غذای سالم

سلامت روده بزرگ شما نقشی اساسی در سلامتی کلی شما ایفا می‌کند. با داشتن رژیم غذایی مناسب می‌توانید به حفظ تعادل باکتری‌های روده خود، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن کمک کنید.

در اینجا چند ماده غذایی که باید در رژیم غذایی خود برای داشتن روده‌ای سالم‌تر بگنجانید، آورده شده است:

کولونوسکوپی چگونه انجام میشود | غذای سالم
  1. غذاهای پر فیبر:

  • میوه‌ها: سیب، موز، پرتقال، انواع توت‌ها، گلابی
  • سبزیجات: کلم پیچ، کلم بروکلی، هویج، لوبیا سبز، مارچوبه
  • غلات کامل: جو دوسر، برنج قهوه‌ای، کینوآ، نان سبوس‌دار
  • حبوبات: عدس، لوبیا، نخود فرنگی
  1. غذاهای تخمیر شده:

  • ماست: ماست یونانی، ماست کم چرب
  • کفیر: یک نوشیدنی تخمیری شبیه ماست
  • کلم ترش: کلم ترش معمولی یا کلم ترش با سرکه
  • تمپه: یک محصول سویا تخمیر شده
  1. غذاهای حاوی پروبیوتیک:

  • کپسول یا مکمل پروبیوتیک: با پزشک خود در مورد بهترین نوع پروبیوتیک برای شما صحبت کنید.
  • غذاهای حاوی پروبیوتیک طبیعی: ماست، کفیر، کلم ترش، تمپه، میسو

. غذاهای حاوی پری‌بیوتیک:

  • سیر: سیر خام یا پخته شده
  • پیاز: پیاز خام یا پخته شده
  • موز: موز رسیده
  • آرد جو دوسر: جو دوسر پخته شده یا بلغور جو دوسر
  • مارچوبه: مارچوبه پخته شده یا خام
  1. چربی‌های سالم:

  • روغن زیتون: روغن زیتون فشرده سرد
  • آووکادو: آووکادو کامل یا گواکاموله
  • آجیل و دانه‌ها: بادام، گردو، تخمه کتان، تخمه چیا
  • ماهی چرب: سالمون، ساردین، ماهی خال مخالی

در کنار مصرف این غذاهای مفید، باید از مصرف غذاهایی که برای سلامت روده شما مضر هستند نیز خودداری کنید:

  • غذاهای فرآوری شده: غذاهای آماده، فست فود، گوشت‌های فرآوری شده
  • غذاهای پرچرب: غذاهای سرخ شده، غذاهای چرب، محصولات لبنی پرچرب
  • شکر و شیرینی‌جات: نوشابه، آبمیوه، شیرینی، کیک
  • الکل: نوشیدنی‌های الکلی

نکات اضافی:

  • به طور منظم آب بنوشید: هیدراته ماندن برای سلامت کلی شما، از جمله سلامت روده شما ضروری است.
  • به اندازه کافی بخوابید: کمبود خواب می‌تواند بر سلامت روده شما تأثیر منفی بگذارد.
  • استرس را مدیریت کنید: تکنیک‌های کاهش استرس مانند یوگا، مدیتیشن یا تنفس عمیق را تمرین کنید.
  • سیگار نکشید: سیگار کشیدن می‌تواند به سلامت روده شما آسیب برساند و خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی روده را افزایش دهد.

کولونوسکوپی چگونه انجام میشود _ عوارض احتمالی و مزایای کولونوسکوپی

کولونوسکوپی چگونه انجام میشود _ عوارض و مزایا
کولونوسکوپی چگونه انجام میشود _ عوارض و مزایا

عوارض احتمالی

آزمایش کولونوسکوپی هر چند آزمایشی کم خطر است؛ اما مانند سایر روش‌های پزشکی ممکن است عوارضی هر چند کم برای شما ایجاد کند.

بعضی از این عوارض عبارتند از:

  • خونریزی در اثر نمونه برداری از بافت روده یا برداشت پولیپ
  • واکنش غیرعادی به داروهای آرام بخش
  • سوراخ یا زخم شدن دیواره روده (بسیار نادر است)
  • حالت تهوع، استفراغ یا نفخ

در صورتی که این علائم بعد از چند ساعت از بین نروند و یا شدیدتر شوند؛ سریعا با پزشک خود ارتباط برقرار نمایید.

لازم به ذکر ست که اگر شما کولونوسکوپی را تحت نظر یک متخصص گوارش باتجربه که کاملا بر این که کولونوسکوپی چگونه انجام میشود اشراف دارد، انجام دهید؛ می‌توانید عوارض را تا حد امکان کاهش داده و آزمایش امن‌تری را تجربه نمایید.

مزایای انجام کولونوسکوپی

برای بسیاری از افراد، فواید انجام کولونوسکوپی بسیار بیشتر از عوارض آن بوده و به تشخیص و درمان زودهنگام بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند.

در بیان مزایای کولونوسکوپی نسبت به روش‌های جایگزین می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دقت در تشخیص
  • توانایی انجام بعضی درمان‌ها حین آزمایش
  • عدم محدودیت در تکرار این آزمایش در صورت نیاز
  • کم تهاجم و کم خطر
  • بدون عوارض سخت و دائمی
  • بدون درد آزار دهنده و زیاد
  • بدون ناز به بستری
  • نیاز به حداکثر 60 دقیقه برای انجام آزمایش
  • نیاز به انجام آن هر 10 سال یکبار (در صورت نبود مشکل و بیماری)
  • عدم استفاده از اشعه‌های مضر مانند اشعه ایکس

کولونوسکوپی چگونه انجام میشود _ سوالات متداول

کولونوسکوپی چگونه انجام میشود _ سوالات متداول
کولونوسکوپی چگونه انجام میشود _ سوالات متداول
  • آیا کولونوسکوپی دردناک است؟

خیر؛ شما به دلیل استفاده از داروهای آرام بخش، در طول آزمایش کولونوسکوپی درد زیادی احساس نخواهید کرد.

  • کولونوسکوپی چقدر طول می‌کشد؟

معمولا از 15 دقیقه تا 1 ساعت متغیر است و به شرایط بیمار بستگی دارد.

  • آیا خونریزی بعد از انجام کولونوسکوپی طبیعی است؟

اگر در طول کولونوسکوپی اقداماتی مانند نمونه برداری و برداشت پولیپ برای شما انجام شده باشد؛ کمی خونریزی طبیعی است. اما در صورتی که خونریزی شما بهبود پیدا نکرد و شدیدتر شد سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر در مورد اینکه کولونوسکوپی چگونه انجام میشود و نحوه آمادگی سوالات بیشتری دارید؛ می‌توانید با همکاران ما در کلینیک حکمت ارتباط برقرار کنید؛ همکاران ما در سریع‌ترین زمان ممکن و به صورت کامل شما را راهنمایی خواهند کرد.

سخن پایانی

بسیاری از افراد با وجود نیاز جدی به کولونوسکوپی، از این آزمایش هراس داشته و در انجام آن کوتاهی می‌نمایند. متاسفانه گاهی تعلل در انجام این غربالگری، پیامدهای غیر قابل جبرانی را پدید می‌آورد.

به همین جهت تصمیم گرفتیم در این صفحه با هدف کم کردن ترس شما عزیزان و آگاهی بخشی بیشتر شما در مورد اینکه کولونوسکوپی چگونه انجام میشود ؛ مطالبی منتشر کنیم و در جهت خدمت به شما هموطنان گرامی گامی برداریم.

از همراهی شما با کلینیک حکمت در این صفحه، سپاس گذاریم و برای همه شما عزیزان سلامتی را آرزومندیم.

منابع: diagnostics _ colonoscopy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *