فیبرو اسکن کبد, آزمایشات, مطالب پزشکی, مطالب مفید

فیبرو اسکن کبد؛ نحوه انجام و آمادگی ها

فیبرو اسکن کبد یک روش غیر تهاجمی، آسان و سریع است که برای بررسی کبد و تشخیص مشکلات آن استفاده می‌شود. یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اندام بدن، کبد است. این بافت با استفاده از پروتئین‌ها و کلسیم‌ها به هضم غذا کمک می‌کند. بیماری‌های کبدی از رایج‌ترین بیماری‌ها است که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند.

نوبت دهی غیر حضوری (آنلاین) و پیگیری در سریع‌ترین زمان، مرکز خدمات سلامت گوارش و کبد حکمت، با کلیک روی دکمه‌های زیر:

در صورتی که کبد دچار مشکل شود و عملکرد آن مختل شود؛ پزشک برای بررسی دقیق آن توصیه می‌کند فیبرو اسکن کبد را انجام دهید. دستگاه فیبرو اسکن کبد مقدار سختی کبد را اندازه‌گیری می‌کند و در این صورت بسیاری از بیماری‌ها قابل تشخیص خواهند بود.

اگر شما هم برای انجام معاینات خود به دنبال مرکز مطمئن هستید، بهترین انتخاب برای شما کلینک حکمت خواهد بود. تجهیزات پیشرفته این کلینیک کمک می‌کند که معاینات شما دقیق انجام شود. همچنین کادر درمانی متخصص این مجموعه در تمامی مدت زمان انجام فیبرو اسکن کبد در کنار شما خواهند بود؛ تا به راحتی و در مدت زمان سریع‌تری آزمایشات خود را انجام دهید. اولویت مجموعه حکمت همواره افزایش اطمینان و اعتماد مراجعه کنندگان بوده و در راستای تحقق این هدف از متنوع‌ترین و باکیفیت‌ترین خدمات استفاده کرده است.

در این مطلب به صورت کامل در مورد فیبرو اسکن کبد و انواع آن صحبت می‌کنیم. پس با ما همراه باشید تا اطلاعات دقیقی را در اختیار شما قرار دهیم. در ادامه موارد زیر را به صورت کامل بررسی می‌کنیم.

  • فیبرو اسکن کبد چیست؟
  • فیبرو اسکن کبد چگونه انجام می‌شود؟
  • نحوه آمادگی برای فیبرو اسکن کبد

فیبرو اسکن کبد چیست؟

فیبرو اسکن کبد چیست
فیبرو اسکن کبد چیست

فیبرواسکن کبد یک روش تصویربرداری پزشکی است که برای ارزیابی سلامت کبد و تشخیص انواع بیماری‌های کبدی؛ به ویژه نسبت به چگونگی تراکم بافت کبد (فیبروز کبد) و نشانه‌های تغییرات پاتولوژیکی در آن استفاده می‌شود. این روش بدون نیاز به عمل جراحی است و با استفاده از یک دستگاه اختصاصی به نام فیبرومتر کبدی انجام می‌شود.

نتیجه فیبرواسکن کبد به صورت مقدار اندازه‌گیری شده از تراکم بافت کبد تحت عنوان “نقشه فیبروز کبد” ارائه می‌شود. این نقشه به پزشکان کمک می‌کند تا وضعیت کبد بیمار را ارزیابی کرده و تصمیم‌گیری در مورد درمان و پیگیری بیماری‌های کبدی انجام دهند.

فیبرو اسکن کبد چگونه انجام می‌شود؟

فیبرواسکن کبد یک روش ساده و غیر تهاجمی برای اندازه‌گیری تراکم بافت کبد است. این فرآیند به شرح زیر انجام می‌شود:

  1. آماده‌سازی بیمار: بیمار باید برای انجام فیبرواسکن کبد به حالت خالی از معده بیاورد. این به معنای عدم مصرف غذا چند ساعت قبل از آزمون است.
  2. دستگاه فیبرومتر: پزشک یا تکنسین متخصص از دستگاه فیبرومتر کبدی استفاده می‌کند. این دستگاه شبیه به یک اسکنر کوچک است.
  3. موقعیت‌دهی: بیمار باید در موقعیت افقی یا نیمه‌افقی قرار بگیرد تا کبد به دقت بررسی شود.
  4. آزمون: پس از آماده‌سازی، تکنسین دستگاه فیبرومتر را روی پوست بیمار در نزدیکی منطقه کبد قرار می‌دهد و یک سوزن ریز به آرامی وارد پوست می‌کند. این سوزن به بافت کبد نفوذ می‌کند و تراکم آن را اندازه‌گیری می‌کند.
  5. نتیجه: دستگاه فیبرومتر نتیجه به شکل یک امتیاز یا واحد اندازه‌گیری تراکم بافت کبد نشان می‌دهد. این امتیاز معمولاً توسط پزشک بررسی می‌شود و اطلاعات دقیقی از فیبرو اسکن کبد در اختیار وی قرار می‌گیرد.

فیبرو اسکن کبد برای ارزیابی سلامت کبد و تشخیص بیماری‌های کبدی مانند فیبروز کبد و سیرروز کبدی مفید است. این فرآیند سریع است و نیازی به بستری شدن بیمار ندارد.

در طول آزمایش فیبرو اسکن کبد چه اتفاقی می‌افتد؟

بهترین مرکز فیبرو اسکن کبد _ نحوه انجام فیبرو اسکن کبد
بهترین مرکز فیبرو اسکن کبد _ نحوه انجام فیبرو اسکن کبد

فیبرو اسکن کبد که با نام الاستوگرافی گذرا نیز شناخته می‌شود، یک روش غیر‌تهاجمی و سریع است که سفتی کبد شما را بررسی می‌کند؛ در واقع نوعی سونوگرافی است که به پزشک متخصص شما کمک می‌کند تا التهابات و آسیب‌های کبد شما را شناسایی کند؛ همچین میزان فیبروز (اسکار) و چربی در کبد شما را اندازه گیری کند.

در طول آزمایش، شما بر روی تخت معاینه دراز کشیده و دست راست خود را بالای سر خودتان قرار می‌دهید؛ یک دستگاه کوچک، بر روی محل مناسبی از شکم شما قرار می‌گیرد؛ این دستگاه امواج صوتی با فرکانس بالا تولید کرده که این امواج از طریق پوست شما به کبد رسیده و دوباره باز می‌گردند؛ سپس تصاویری از کبد شما ایجاد می‌کند و در اختیار متخصص قرار می‌دهد.

در طول انجام فیبرو اسکن کبد که حدودا بین 5 تا 10 دقیقه طول می‌کشد؛ شما تنها گذری ملایم و بدون درد را در بدن خود احساس می‌کنید؛ پس از اتمام آن شما به راحتی می‌توانید به خانه بازگردید و فعالیت‌های معمول خود را انجام دهید.

این آزمایش کاملا بدون درد و سریع انجام می‌شود و هیچگونه خطر و عارضه‌ای برای شما ایجاد نمی‌کند.

اهمیت انجام فیبرو اسکن کبد

فیبرو اسکن کبد ؛ اهمیت انجام فیبرو اسکن
فیبرو اسکن کبد ؛ اهمیت انجام فیبرو اسکن

انجام فیبرواسکن کبد اهمیت زیادی در ارزیابی سلامت کبد و تشخیص بیماری‌های کبدی دارد. در ادامه، اهمیت انجام این آزمون را مشخص می‌کنم.

  1. ارزیابی فیبروز کبد: فیبرو اسکن کبد به پزشکان امکان می‌دهد تا تراکم بافت کبد (فیبروز کبد) را اندازه‌گیری کنند. فیبروز کبد نشان‌دهنده تراکم نامتعادل فیبروزی کبد است که به عنوان واکنش به صدمات و التهاب‌های مکرر در این عضو رخ می‌دهد. این اطلاعات برای تصمیم‌گیری درمانی و پیگیری بیماران با اختلالات کبدی حیاتی است.
  2. تشخیص سیرروز کبدی: فیبرو اسکن کبد می‌تواند کمک کند تا انواع سیرروز کبدی از جمله سیروز ناشی از ناشتائی چربی (NASH)، سیروز ناشی از ویروس‌های هپاتیت و سایر علل را تشخیص دهد. این امر به بهبود زمان تشخیص و درمان این بیماری‌ها کمک می‌کند.
  3. انتخاب بهتر تراپی: نتایج فیبرو اسکن کبد به پزشکان کمک می‌کنند تا تراکم بافت کبد بیمار را بر اساس شدت و مرحله بیماری ارزیابی کنند. این اطلاعات به پزشکان کمک می‌کنند تا بهترین راهکار درمانی را برای بیمار تعیین کنند.
  4. پیگیری بیماری کبدی: با انجام منظم فیبرو اسکن کبد ، پزشکان می‌توانند تغییرات تراکم بافت کبد بیمار را در طول زمان پیگیری کرده و اثربخشی درمان‌ها را ارزیابی کنند.

از این رو، فیبرو اسکن کبد به عنوان یک ابزار مهم در تشخیص، پیگیری و مدیریت بیماری‌های کبدی و ارزیابی سلامت کبدی بسیار اهمیت دارد.

در چه مواردی نیاز به آزمایش فیبرو اسکن کبد داریم؟

فیبرو اسکن کبد _ بیماری‌های کبد
فیبرو اسکن کبد _ بیماری‌های کبد

در این بخش با ما همراه باشید تا بیماری‌هایی که بوسیله آزمایش فیبرو اسکن کبد تشخیص داده می‌شوند؛ همچنین علائم و دلایل ایجاد آن‌ها را برای شما عزیزان شرح دهیم.

1) فیبرو اسکن کبد _ فیبروز کبد چیست؟

فیبرو اسکن کبد _ فیبروز کبد
فیبرو اسکن کبد _ فیبروز کبد

فیبروز کبد در واقع پاسخ کبد به زخم و آسیب است؛ این بیماری می‌تواند توانایی کبد برای بازسازی خود را مختل کرده و عملکرد کلی این اندام را تحت تاثیر قرار دهد؛ بیماری فیبروز کبد زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های کبدی تلاش می‌کنند آسیب وارد شده به کبد را ترمیم کنند؛ اما به دلیل مکرر بودن آسیب‌ها و زخم‌ها این تلاش باعث ایجاد مقدار زیاد بافت اسکار (فیبروز) در این اندام می‌شود.

همچنین بافت اسکار ناشی از فیبروز با مسدود یا محدود کردن جریان خون در کبد باعث کاهش اشتها و احساس سیری می‌شود؛ در نهایت سلول‌های سالم کبد از بین رفته و بافت اسکار بیشتری تولید می‌شود.

به شما عزیزان توصیه می‌شود هر چند وقت یکبار غربالگری کبد را انجام دهید و از سلامت کبد خود اطمینان حاصل کنید؛ چرا که بیماری فیبروز کبد جز در مراحل پیشرفته، هیچ علائمی ایجاد نمی‌کند اما در طول زمان می‌تواند به بیماری سیروز کبد تبدیل شود؛ در این مرحله علائم در بدن شما ظاهر می‌شوند؛ همچنین ممکن است با عدم درمان، بدن شما عوارض جدی از جمله نارسایی کبد، فشار خون بالا و حتی سرطان کبد را تجربه کند.

فیبرو اسکن کبد یک روش غیر تهاجمی و بی خطر برای تشخیص زود هنگام فیبروز کبد است؛ در صورتی که تمایل دارید با انجام این آزمایش خیال خود را از بابت سلامت کبد خود راحت کنید؛ کلینیک تخصصی حکمت به همراه بهترین فوق تخصص کبد در شیراز برای خدمت رسانی به شما عزیزان آمادگی کامل دارد.

علائم و دلیل ایجاد بیماری فیبروز کبد

با پیشرفت بیماری فیبروز کبد ممکن است هر یک از علائم زیر را تجربه کنید:

  • کاهش اشتها و کاهش وزن بی‌دلیل
  • درد شکم و حالت تهوع
  • زردی چشم‌ها و پوست
  • ورم پا یا شکم در اثر تجمع مایعات
  • ضعف و خستگی شدید

عوامل مختلفی هستند که می‌توانند باعث ایجاد فیبروز کبد در بدن شما شوند، بعضی از این عوامل عبارتند از:

  • برخی از انواع هپاتیت مانند هپاتیت خود ایمنی و هپاتیت نوع B
  • بیماری کبد چرب ناشی از الکل
  • وجود آهن بیش از حد در بدن
  • انسداد صفراوی
  • کبد چرب غیر الکلی

در صورتی که علائم بیماری فیبروز کبد را در خود احساس می‌کنید، یا خود را مستعد این بیماری می‌دانید؛ پیشنهاد می‌شود آزمایش فیبرو اسکن کبد را از پزشک متخصص خود درخواست کنید.

2) فیبرو اسکن کبد _ کبد چرب چیست؟

فیبرو اسکن کبد _ کبد چرب
فیبرو اسکن کبد _ کبد چرب

 کبد چرب دو نوع اصلی دارد که شامل کبد چرب الکلی و غیر الکلی است.

کبد چرب الکلی: همانطور که از اسم آن پیداست این مشکل به دلیل مصرف زیاد الکل بوجود می‌آید؛ در واقع الکلی که شما می‌نوشید توسط کبد تجزیه می‌شود؛ اما در طول تجزیه شدن، مواد مضری تولید می‌شوند که می‌توانند باعث آسیب به سلول‌های کبد، تقویت التهاب و تضعیف سیستم ایمنی بدن شوند.

کبد چرب غیر الکلی: این بیماری در دو نوع کبد چرب ساده و استئاتوهپاتیت غیر الکلی وجود دارد؛ کبد چرب ساده به دلیل وجود چربی در کبد ایجاد می‌شود، اما آسیب سلول‌های کبدی کم است و معمولا باعث عوارض جدی کبدی نمی‌شود؛ اما استئاتوهپاتیت غیر الکلی باعث ایجاد آسیب و التهاب در سلول‌های کبد می‌شود؛ همچنین می‌تواند باعث فیبروز کبد، سیروز کبد و با حتی سرطان کبد شود.

بهترین و سریع‌ترین روش برای تشخیص زود هنگام این بیماری، آزمایش فیبرو اسکن کبد است؛ این آزمایش بدون درد و صرف زمان زیادی کبد شما را از نظر وجود این بیماری بررسی می‌کند؛ کلینیک حکمت شیراز با بهترین و بروز‌ترین دستگاه و همچنین بهترین دکتر متخصص گوارش در شیراز می‌تواند این آزمایش را برای شما عزیزان انجام دهد

علائم و علت ایجاد کبد چرب غیر الکلی

این بیماری معمولا تا قبل از پیشرفت، علائم خاصی ایجاد نمی‌کند؛ اما گاهی درد و یا احساس سنگینی در سمت راست بالای شکم و یا خستگی شدید می‌توانند هشدار دهنده این بیماری باشند.

اما هنگامی که این بیماری پیشرفت کرده و باعث ایجاد سیروز کبدی شود، ممکن است هر یک از علائم زیر را تجربه کنید:

  • حالت تهوع
  • کاهش شدید اشتها
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • زردی پوست و چشم
  • تورم شکم
  • ورم دست‌ها و پا‌ها
  • خونریزی

چه کسانی مستعد بیماری کبد چرب هستند؟

در پاسخ به این سوال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کسانی که الکل زیاد مصرف می‌کنند.
  • افرادی که مبتلا به سندروم متابولیک هستند.
  • افرادی که دیابت نوع دوم دارند.
  • کسانی که مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند.
  • کسانی که سندروم تخمدان پلی کیستیک دارند.
  • افرادی که دچار کم‌کاری غده هیپوفیز هستند.
  • افرادی که از آپنه انسدادی خواب رنج می‌برند.
  • کسانی که دچار کم‌کاری تیروئید هستند.
  • کسانی که هیپوگنادیسم (هورمون‌های جنسی پایین) دارند.
  • کسانی که دارو‌های خاصی مانند آمیودارون مصرف می‌کنند.

اگر جزو افراد مستعد یه بیماری کبد چرب هستید و تمایل دارید با انجام این آزمایش از سلامت کبد خود مطمئن شوید؛ می‌توانید بصورت آنلاین و یا حضوری با ما در کلینیک تخصصی گوارش شیراز ارتباط برقرار کنید؛ همکاران ما به بهترین شکل شما را راهنمایی خواهند کرد و پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

آمادگی قبل از انجام آزمایش فیبرو اسکن کبد

بهترین مرکز فیبرو اسکن کبد _ آمادگی‌ها و نحوه انجام فیبرو اسکن کبد
بهترین مرکز فیبرو اسکن کبد _ آمادگی‌ها و نحوه انجام فیبرو اسکن کبد

شما برای انجام آزمایش فیبرو اسکن کبد نیاز به آمادگی خاصی ندارید؛ تنها نیاز است از چند ساعت قبل از آزمایش بعضی نکاتی را که متخصص شما برای شما توضیح می‌‍‌دهد را رعایت کنید.

ممکن است پزشک متخصص شما رعایت نکات زیر را از شما بخواهد.

  • 2 تا 3 ساعت قبل از انجام آزمایش هیچگونه ماده غذایی مصرف نکنید.
  • اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید و یا بیماری خاصی دارید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

فیبرو اسکن کبد برای چه کسانی مناسب نیست؟

فیبرو اسکن کبد برای چه کسانی مناسب نیست؟
فیبرو اسکن کبد برای چه کسانی مناسب نیست؟

اگر یکی از شرایط زیر را دارید انجام آزمایش فیبرو اسکن کبد به شما توصیه نمی‌شود؛ پزشک متخصص شما ممکن است از روشی جایگزین مانند بیوپسی کبد برای شما استفاده کند.

  • اگر به هپاتیت شدید مبتلا هستید.
  • اگر اضافه وزن زیادی دارید.
  • اگر در شکم شما به دلیل بیماری خاصی مایعات جمع شده است.
  • اگر مبتلا به اختلالات قلب هستید.
  • اگر باردار هستید.
  • اگر به دلیل مشکل خاصی نمی‌توانید به روی کمر دراز بکشید.

تفسیر نتیجه فیبرو اسکن کبد

آزمایش فیبرو اسکن کبد به وسیله اندازه‌گیری سفتی کبد، مقدار زخم کبد شما را بررسی می‌کند؛ اگر مقدار سفتی کبد بین 2 تا 6 کیلو پاسکال باشد، مشکلی وجود ندارد و نتیجه شما طبیعی است؛ اگر مبتلا به ناهنجاری کبد باشید نتیجه سفتی کبد شما بالاتر می‌رود و بالاترین نتیجه ممکن 75 کیلو پاسکال است.

دسته بندی فیبروز کبد به صورت زیر است:

  • F0: عدم وجود فیبروز
  • F1: فیبروز خفیف
  • F2: فیبروز متوسط
  • F3: فیبروز شدید
  • F4: سیروز کبد

همچنین با اندازه‌گیری CPA می‌توان وجود و یا پیشرفت کبد چرب غیر الکلی را اندازه گرفت؛ دسته بندی مقدار CPA به صورت زیر است:

  • بین 238 تا 260 دسی‌بل در هر متر بیانگر پیشرفت تغییرات چربی در کبد بین 11 تا 33 درصد است.
  • بین 260 تا 290 دسی‌بل در هر متر بیانگر پیشرفت تغییرات چربی کبد بین 34 تا 66 درصد است.
  • بالاتر از 290 دسی‌بل در هر متر بیانگر پیشرفت تغییرات چربی کبد بالای 67 درصد است.

مقایسه فیبرو اسکن کبد با بیوپسی کبد

مقایسه فیبرو اسکن کبد با بیوپسی کبد
مقایسه فیبرو اسکن کبد با بیوپسی کبد

بیوپسی کبد یک روش سنتی و تهاجمی برای ارزیابی وضعیت کبد است؛ در این روش بخش کوچکی از کبد برداشته می‌شود تا مورد آزمایش قرار بگیرد؛ بیوپسی کبد نسبت به فیبرو اسکن کبد هزینه بیشتری داشته و بیمار نیاز دارد یک شب را در بیمارستان بماند.

آزمایش فیبرو اسکن کبد روشی بسیار کم خطر‌تر و غیر تهاجمی و بدون عوارض نسبت به بیوپسی کبد است؛ اما اینکه شما به کدام یک از این دو آزمایش نیاز دارید بر طبق تشخیص پزشک متخصص شما تعیین می‌شود.

شما عزیزان می‌توانید برای دریافت راهنمایی برای اینکه کدام یک از این دو روش برای شما مناسب است؛ بصورت آنلاین و یا حضوری با همکاران ما در کلینیک حکمت در ارتباط باشید.

مزایای آزمایش فیبرو اسکن کبد

مزایای فیبرو اسکن کبد
مزایای فیبرو اسکن کبد

از مزایای آزمایش فیبرو اسکن کبد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت انجام این آزمایش
  • بدون درد و کم خطر بودن
  • غیر تهاجمی بودن این روش
  • نیاز نداشتن به بی‌حسی و با بی‌هوشی
  • بدون نیاز به بستری شدن
  • توانایی بررسی بخش‌های مهمی از کبد
  • نداشتن محدودیت در تکرار تست در صورت نیاز
  • هزینه مقرون به صرفه
  • نیاز نداشتن به آمادگی زیاد
  • نداشتن عوارض بعد از انجام آزمایش

سوالات متداول در مورد فیبرو اسکن کبد

بهترین دکتر اندوسکوپی معده _ سوالات متدول
بهترین دکتر اندوسکوپی معده _ سوالات متدول

در این بخش با کلینیک تخصصی حکمت همراه باشید تا به برخی سوالات پر‌تکرار شما عزیزان پاسخ دهیم.

1) آزمایش فیبرو اسکن کبد چقدر دقیق است؟

در صورت نبود مشکل خاصی این آزمایش دقیق است اما بعضی موارد می‌توانند بر روی دقت نتایج فیبرو اسکن کبد تاثیر گذار باشند؛ بعضی از این موارد عبارتند از:

  • چاقی زیاد
  • تجمع مایع در بدن شما
  • انسداد صفرا

2) آیا آزمایش فیبرو اسکن کبد به مراقبت بعد از انجام آن نیاز دارد؟

خیر، این روش بدون درد و سرپایی است و نیاز به اقدامات خاصی برای بعد از انجام آن ندارد.

3) چه بیماری‌هایی با فیبرو اسکن کبد تشخیص داده می‌شوند؟

بیماری‌های کبدی مانند سیروز کبدی و کبد چرب و فیبروز کبد را می‌توان به وسیله این آزمایش تشخیص داد.

4)آیا فیبرو اسکن کبد برای تشخیص بیماری‌ سرطان کبد نیز کاربرد دارد؟

ابن روش به تنهایی برای تشخیص سرطان کبد مناسب نیست؛ معمولا برای تشخیص سرطان کبد نیاز به روش‌های تصویر برداری، مانند توموگرافی کامپیوتری و تصویر برداری با رنگدانه است.

سخن پایانی

بعضی از بیماری‌های کبدی مانند فیبروز کبد و کبد چرب در مراحل اولیه تا متوسط بدون علائم هستند؛ این بیماری‌ها در صورت اقدام دیر هنگام می‌توانند به بیماری‌های سخت‌تر و جدی‌تری مانند سیروز کبد و حتی سرطان کبد تبدیل شوند؛ فیبرو اسکن کبد یکی از روش‌های کم خطر، بدون عوارض و سریع برای تشخیص زود‌ هنگام این بیماری هاست.

در صورتی که خود را مستعد این بیماری‌ها می‌دانید؛ بعد از تایید پزشک متخصص خود آزمایش فیبرو اسکن کبد را انجام دهید تا از وضعیت کبد خود آگاه شوید؛ به این ترتیب در صورت وجود مشکل می‌توانید سریعا درمان خود را تحت نظر یک متخصص گوارش و کبد شروع کنید.

در صورت تمایل می‌توانید بعد از مشورت با متخصصان کلینیک حکمت، نسبت به انجام آزمایش فیبرو اسکن کبد در کلینیک تخصصی حکمت اقدام کنید؛ شما عزیزان می‌توانید با مراجعه حضوری و یا دریافت نوبت آنلاین از طریق سایت با متخصصان ما ارتباط برقرار کنید.

 

منابع: fibroscan _ fibroscan-results

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *